Isnin, 4 Januari 2010

GEGAR DILANCARKAN ! 22 JAN 2009 !




Gerakan Gelombang Rakyat (Gegar) dilancarkan untuk membersih imej dan reputasi Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menghadapi pelbagai konspirasi daripada Barisan Nasional (BN).
Pengerusi Keadilan Perak, Mustaffa Kamil Ayub berkata, Gegar ini akan mengadakan pelbagai ceramah di setiap bahagian dan mengedarkan risalah kesedaran untuk menjernihkan konspirasi terhadap Anwar.Menurutnya, walaupun Anwar pernah menegaskan tidak pernah bersalah dan memohon untuk digugurkan pertuduhan kes berkenaan
memandangkan terdapat beberapa aspek undang-undang yang boleh tuduhan berkenaan digugurkan.
“Kami juga akan menaikkan sepanduk di seluruh Perak sebagai sokongan kami terhadap Anuar Ibrahim,” terang beliau.
“Acara kemuncak Gegar pada 22 Januari depan bertempat di Pusat Aktiviti Sosial, Cenderong Balai, Sungai Manik,” katanya kepada pemberita dalam sidang media di Pejabat Keadilan Perak, di sini, baru-baru ini.
Mustaffa berkata, Himpunan Bersamamu Anwar Peringkat Negeri Perak akan diadakan secara besar-besaran dan kehadiran Anwar sebagai pemidato utama sudah pasti dapat menyuntik semangat ahli-ahli Keadilan dan Pakatan Rakyat dalam memberi sokongan yang padu kepada beliau.
“Pada 25 Januari pula, kami akan menggerakkan seramai mungkin rakan-rakan dan rakyat negeri Perak untuk hadir ke Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur sebagai membuktikan sokongan kepada Anwar dalam menegakkan keadilan,” tambahnya.
“Dalam tempoh ini juga kami telah memutuskan akan mengadap Yang Dipertuan Agong dan Sultan Perak untuk mempersembahkan memorandum sebagai merayu pihak Istana agar campur tangan dalam kes ini kerana baginda merupakan Ketua Agama,” katanya.
Beliau berkata, dalam isu ini, Anwar telah mengemukakan kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) agar kes berkenaan dibicarakan di Mahkamah Syariah atas isu tuduhan fitnah.
Katanya, “dalam masa yang sama, saya juga akan menyediakan memorandum kerana berkaitan dengan soal agama.”
“Selain itu dalam mesyuarat pimpinan Keadilan Negeri yang berlangsung selama tiga jam telah membincangkan tentang program aktiviti bertujuan menggerakkan secara langsung kepada masyarakat, dinamakan ‘Mengakar dan Merimbun,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan